Zabawy dla dzieci w przedszkolu na dywanie

0
67
Zabawy dla dzieci w przedszkolu na dywanie

Dzieciństwo jest najpiękniejszym okresem w życiu każdego człowieka. Dzieci mają bardzo dużo energii i ogromną wyobraźnię, nie lubią się nudzić. Zamiast sztywnego siedzenia na krzesłach, powinnyśmy zapewnić im dobrą ruchową zabawę, by mogły się wyszaleć. Zabawy dla dzieci w przedszkolu na dywanie są idealnym rozwiązaniem, żeby zabić nudę. Dywan może zamienić się z rzeczy materialnej, na coś kompletnie innego – wystarczy trochę wyobraźni.

Zabawy dla dzieci w przedszkolu na dywanie

Zabawy dla dzieci w przedszkolu na dywanieJedną z tych zabaw jest ,,Detektyw”. Wszyscy siedzą w kole na dywanie. Nauczyciel lub wskazane dziecko opisuje wygląd przedszkolaka z grupy. W opisie dążymy do tego, by ktoś odgadł imię tego, kogo mamy na myśli. Trzeba rozpocząć od sformułowania ,,Zgadnij o kim mówię…”, następnie podaje się podpowiedzi, np. ,,jest dziewczynką”, w kolejnym pytaniu ,,ma brązowe włosy” lub ,,lubi psy”. Każde dziecko ma tylko jedną szansę na odgadnięcie w kolejce, trzeba jak najszybciej odgadnąć, o kim mowa.

Lawa

Zabawa w ,,Lawę”. Ustawiamy na dywanie krzesła, zwykle przynajmniej o jedno mniej niż jest dzieci. Rozstawiamy je w różnej konfiguracji lub w kole. Dzieci chodzą sobie swobodnie, można też puścić muzykę. W odpowiedniej chwili mówimy ,,podłoga to lawa!”, dzieci jak najszybciej szukają wolnego krzesła i unoszą nogi w górę, żeby żadna część ciała nie dotykała podłogi. Kto nie zdąży – odpada z gry, wtedy odejmujemy też jedno krzesło i tak przy każdej kolejce, aż zostaje jedno dziecko – zwycięzca!

Pytanie i odpowiedź

Inną zabawą jest ,,Pytanie i odpowiedź” ta zabawa jest świetna w ćwiczeniu koncentracji i zapamiętywania. Dzieci siadają na dywanie w kółku, dostają dwie różne piłki (najlepiej, żeby różniły się kolorem) i przerzucają sobie z rąk do rąk, podczas grania muzyki, nauczyciel może też uderzać w instrument. Gdy muzyka przestaje grać, dwójka dzieci zostaje z piłkami, jedno z nich ma pytanie, drugie odpowiedź. Kolor jest przypisany, np. żółta piłka – pytanie, niebieska piłka – odpowiedź. Nauczyciel ustala tematykę, może to być język angielski, wtedy dziecko z żółtą piłką zadaje pytanie ,,What’s your name?”, a przedszkolak z niebieską piłką odpowiada ,,My name is Ola”. Oczywiście tematyka może być różna.

Szczur

Zabawa w ,,Szczura”. Dzieci stoją w większych odległościach od siebie w okręgu, w środku znajduje się osoba, która trzyma sznurek i kręci nim w prawo schylając się, dzieci mają za zadanie podskoczyć tak, żeby dotknięcie ,,ogonka szczura” – czyli sznurka – ich ominęło. Osoba, która wygra (zostanie sama na placu boju), zostaje szczurem. Ćwiczy się przy tej zabawie reakcje na bodźce oraz sprawność fizyczną.

Berek z piłką

Kolejną grą jest ,,Berek z piłką”. Dzieci stoją w rozsypce, wskazana osoba zostaje berkiem i stara się złapać inną, poprzez turlanie dużej piłki po ziemi. Trzeba trzymać się zasad, czyli tylko dotyk piłką jest dopuszczalny. Gra w ,,Zmianę miejsc”. Dzieci siedzą w kółku. Wskazana przez nauczyciela osoba, wychodzi za drzwi, wcześniej przyglądając się ustawieniu kolegów. Po zawołaniu wraca i próbuje odgadnąć, kto zmienił miejsce. Można również bawić się w zamianę ubrań lub dodatków, takich jak bluzy, opaski, buty. Dzieci zawsze są podekscytowane i świetnie się bawią.

Jaka to melodia i inne zabawy

,,Jaka to melodia” – to wspaniała gra wspomagająca pracę prawej półkuli mózgu, odpowiedzialnej za zapamiętywanie sekwencji. Dzieci siadają na dywanie w okręgu, wskazujemy przedszkolaka, który zaczyna nucić wymyśloną piosenkę – albo taką, którą mu powiemy na ucho (powinno ją znać) – zmieniając tylko sylaby dla utrudnienia ,,dum dum duuum”.

,,Zgadywanki” inaczej zwane kalamburami, jedno wskazane dziecko słyszy od nauczyciela słowo lub frazę i bez użycia słów pokazuje. Kto pierwszy zgadnie, ten wygrywa. Można też podzielić dzieci na dwie drużyny i zapisywać punkty na tablicy.

,,Szybka gra” jedno wskazane dziecko mówi na głos jakiś przymiotnik np. wysoki, zadaniem dzieci jest powiedzenie słowa przeciwnego, czyli antonimu – będzie to niski. Można też wymyślić przeciwieństwa takie jak miasto – wieś, góry – morze, chłopak – dziewczyna.

Jaka to melodia i inne zabawyZabawa ,,Opowiem ci bajkę”, dzieci siedzą odwrócone w stronę nauczyciela, który rysuje na tablicy kredą spontanicznie pięć przedmiotów, rzeczy lub ludzi. Mogą to być słońce, pies, chłopak, dziadek i dom. Dzieci chętnie się zgłaszają i wymyślają po kolei zdanie do każdego wyrazu z tablicy. Przykład: dziecko pierwsze ,,Dzisiaj świeci słońce”, drugie dziecko ,,pies biega wkoło domu”, trzecie dziecko: ,,zauważył to chłopak i zawołał psa do siebie”, czwarte dziecko ,,dziadek ucieszył się, że porozmawia ze swoim wnukiem”, piąte dziecko ,,i poszli razem do domu, gdzie czekała na nich babcia, wszyscy razem mogli zjeść pyszny obiad”.

Bardziej zaawansowaną zabawą jest ,,Zapamiętywanie słów”. Dzieci siadają koło siebie, kolejka rusza w prawo, pierwsze dziecko mówi słowo, drugie dziecko powtarza słowo poprzednika i dodaje swoje, trzecie dziecko mówi dwa poprzednie wyrazy po kolei i dodaje swój wyraz, kto więcej zapamięta, ten wygrywa.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here